● Węglowodany najlepiej dostarczać zaraz po wysiłku

Potrzeba przyjmowania dużych ilości węglowodanów jest szeroko uznawana wśród sportowców, m.in. uprawiających konkurencje wytrzymałościowe. Zapasy glikogenu w mięśniach są poważnie zubożone po intensywnym wysiłku fizycznym, dlatego powinny być uzupełniane – i to jak najszybciej.

W czasie intensywnego treningu, trwającego 60 – 90 minut, spalamy średnio 1000 – 1400 kcal. Glikogen odbudowywany jest w mięśniach z szybkością 5% na godzinę. Oznacza to, że na całkowite odnowienie zapasów potrzebujemy około 20 godzin.Przez pierwsze dwie godziny po wysiłku odbudowywanie glikogenu odbywa się szybciej (7% na godzinę). Dlatego zaleca się spożywanie węglowodanów (w stałej lub płynnej postaci) jak najszybciej po wysiłku, aby zapewnić możliwie najwyższy stopień odbudowy zapasów glikogenu. Skutecznym sposobem na uzupełnienie tych strat jest spożycie około 50 g węglowodanów w ciągu 2 godzin od zakończenia ćwiczeń.Poniżej przedstawiamy przykładowe produkty z wysoką zawartością węglowodanów.

.