Otyłość – jak pozbyć się jej skutecznie i bezpiecznie?

otyłość

Światowa Organizacja Zdrowia definiuje otyłość jako nieprawidłowe lub nadmierne nagromadzenie tłuszczu, które stanowi zagrożenie dla zdrowia. Typowe metody leczenia nadwagi i otyłości obejmują zdrowe odżywianie, regularną aktywność fizyczną i zmianę nawyków. Sprawdź, jak bezpiecznie i skutecznie zrzucić nadprogramowe kilogramy!

Jak obliczyć BMI?

Wskaźnik masy ciała (BMI) to waga osoby w kilogramach podzielona przez wzrost do kwadratu (wyrażony w metrach). To łatwa i skuteczna metoda przesiewowa, która pozwala rozróżnić niedowagę, prawidłową wagę, nadwagę i otyłość. Warto zaznaczyć, że BMI nie diagnozuje poziomu tkanki tłuszczowej i stanu zdrowia. Aby ustalić, czy dany wynik zwiększa ryzyko chorób, specjalista przeprowadzi dalsze badania. Zmierzy grubość fałdu skórnego, zapyta o dietę i aktywność fizyczną, a także oceni predyspozycje genetyczne.

Zastanawiasz się, jak zinterpretować wynik? BMI poniżej 18,5 wskazuje na niedowagę, 18,5-24,9 sygnalizuje prawidłową wagę, 25-29,9 nadwagę, a 30 i powyżej otyłość.

Jak działa Orlistat?

Orlistat to lek, którzy pozwala skutecznie pozbyć się nadwagi lub otyłości. Należy go połączyć z zindywidualizowaną, niskokaloryczną dietą i regularną aktywnością fizyczną, aby przyniósł maksymalne korzyści. Należy do grupy leków, zwanych inhibitaorami lipazy. Zapobiega wchłanianiu części tłuszczu zawartego w pożywieniu w jelitach. Niewchłonięty tłuszcz jest następnie usuwany z organizmu w kale. Orlistat zaleca się go tylko tym osobom, które mają określony wskaźnik masy ciała (BMI).

Jakie są  przyczyny i skutki otyłości?

Na przyrost masy ciała może wpłynąć wiele czynników, w tym zła dieta, brak ruchu, leki, przewlekły stres. Badania pokazują, że genetyka odgrywa tutaj ważną rolę. W przypadku niektórych zaburzeń, takich jak zespół Pradera-Williego, geny bezpośrednio powodują otyłość.

Warto również podkreślić, że niektóre problemy hormonalne, w tym niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników (PCOS) i zespół Cushinga, mogą prowadzić do nadwagi i otyłości. Oprócz tego istnieje pewna grupa leków, która powoduje przyrost masy ciała. Krtykosteroidy, leki padaczkowe i antydepresanty niekiedy mogą doprowadzić do tycia.

Badania wykazały również, że nie wysypiając się, zwiększamy ryzyko nadwagi lub otyłości. Dzieje się tak po części dlatego, że hormony uwalniane w trakcie snu kontrolują apetyt i spożytkowanie energii przez organizm.

Osoby z otyłością są narażone na wiele schorzeń, w tym nadciśnienie, dyslipidemia (zaburzenia gospodarki lipidowej), cukrzycę typu 2, bezdech senny, przewlekły stan zapalny i zwiększony stres oksydacyjny. Częściej mają też problemy z sercem, oddychaniem, pęcherzykiem żółciowym i stawami. Ponadto otyłość zwiększa ryzyko niektórych nowotworów: nerek, endometrium, wątroby, piersi, pęcherzyka żółciowego i okrężnicy.

Jak dieta i aktywność fizyczna wpływa na odchudzanie?

Regularna aktywność fizyczna pomaga schudnąć, jednocześnie poprawia ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Spalając kalorie w czasie ćwiczeń i zmniejszając liczbę spożywanych kalorii, możesz schudnąć, unikając przy tym efektu jo-jo. Oprócz tego aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko cukrzycy, insulinooporności, chorób sercowo-naczyniowych, osteoporozy i depresji. Ćwicz przynajmniej 150 minut tygodniowo, aby pozbyć się nadwagi lub otyłości. Pamiętaj, że osiągnięcie i utrzymanie prawidłowej wagi wymaga nie tylko regularnej aktywności fizycznej, lecz także stosowania zdrowej, zbilansowanej diety.

Zdrowe odżywianie jest kluczem do dobrego zdrowia, a także utrzymania prawidłowej wagi. Ważne jest nie tylko to, co i ile jemy, lecz także to, jak to robimy. Włącz do swojego jadłospisu produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, orzechy, nasiona, fasolę i inne zdrowe źródła białka (drób i ryby) oraz oleje roślinne. Unikaj natomiast napojów gazowanych i izotonicznych, rafinowanych zbóż, słodyczy. Zrezygnuj też z fast-foodu, ziemniaków (pieczonych lub smażonych), czerwonego mięsa, salami, boczku i kiełbasy.

Chociaż wydaje się, że pominięcie śniadania jest łatwym sposobem na zmniejszenie kalorii, w rzeczywistości zwiększa ryzyko podjadania w ciągu dnia. Staraj się jeść powoli i uważnie, aby dać czas mózgowi na poinformowanie żołądka, że jesteś już najedzony. Unikaj rozpraszaczy, takich jak telewizor, telefon, komputer i skup się tylko na jedzeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.