Dieta DASH: obniża ciśnienie już po dwóch tygodniach

Dieta DASH już po dwóch tygodniach stosowania skutecznie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Okazała się nawet lepsza niż dieta śródziemnomorska.

Diecie DASH poświęcona jest książka „Dieta DASH w teorii i zastosowaniu”, której autorem jest Aleksandra Cichocka, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Cichocka wyjaśnia, że dieta ta polega głównie na spożywaniu jak największej ilości warzyw i owoców oraz orzechów, jak również produktów pełnoziarnistych oraz chudego mleka i jego przetworów. Powinny być one spożywane kilka razy dziennie.

W diecie tej zalecane są także obfitujące w kwasy omega-3 ryby oraz drób. Jednocześnie należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, słodyczy, napojów słodzonych, a także soli i alkoholu. Odradza się spożywanie produktów wysoce przetworzonych, głównie z powodu dużej zawartości soli. Warto je przynajmniej ograniczyć.

Autorka podkreśla, że dieta DASH pomaga wszystkim, nie tylko w obniżaniu ciśnienia tętniczego, zarówno kobietom, jak i mężczyznom, osobom młodym i starszym, jak również ludziom chorym i zdrowym. Jest przeznaczona nie tylko dla osób, które chcą się odchudzić.

Dietę tę po raz piąty uznano za najbardziej korzystną dla zdrowia w rankingu pisma U.S. News & World Report. Oceniono w nim 35 diet. Uznano ja za lepszą dla zdrowia niż dietę śródziemnomorską, która umieszczono w rankingu na trzecim miejscu wraz z dietą Weight Watchers i Mayo Clinic Diet.

Na drugim miejscu w tym rankingu znalazła się dieta Therapeutic Lifestyle Changes, czyli terapeutyczna zmiana stylu życia przeznacza głównie dla osób ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Łączona jest ona z aktywnością fizyczną.

Dietę DASH początkowo opracowano jedynie dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, u których możliwe jest obniżenie ciśnienia krwi bez użycia leków.

Wykazano, że jej stosowanie spowodowało istotne obniżenie ciśnienia tętniczego już po dwóch tygodniach podkreśla Aleksandra Cichocka. Wiele osób może ona uchronić przed zażywaniem leków.

Potem okazało się, że dieta DASH ma wiele innych zalet zdrowotnych. Obniża również poziom cholesterolu we krwi i glukozy, dzięki czemu chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi oraz cukrzycą. Przy okazji pomaga również utrzymać odpowiednia masę ciała i chroni przed otyłością brzuszną.

W książce dla ułatwienia przestrzegania diety DASH podano 64 przepisy kulinarne. Do każdego z nich wyliczono zawartość kalorii i ważnych składników pokarmowych, w tym wapnia, potasu, magnezu, błonnika oraz soli (sodu). Wraz z dietą DASH należy pozbyć się nałogu palenia tytoniu oraz zwiększyć aktywność fizyczną.

Książka Aleksandry Cichockiej jest podręcznikiem zdrowego odżywiania się i odpowiedniego stylu życia.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl