Probiotyki – wszystko, co musisz o nich wiedzieć!

probiotyki

Probiotyki to popularne preparaty, zapewniające odpowiednią florę bakteryjną jelit i podnoszące odporność organizmu. Przeważnie kojarzone są z produktem zażywanym z antybiotykami, jednak nie tylko w tym celu można je spożywać. Bardzo dużą popularność zyskują również wśród sportowców. Jakimi właściwościami charakteryzują się więc probiotyki i czym właściwie są? Ten artykuł rozwieje wszelkie wątpliwości.

Probiotyki – czym są?

Najprościej ujmując, są to mikroorganizmy, które kolonizują się w przewodzie pokarmowym. Często zwane są również dobrymi bakteriami, ze względu na liczne właściwości lecznicze. Najczęściej wykorzystywanymi bakteriami są te z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium, natomiast do drobnoustrojów probiotycznych zaliczamy oprócz nich również:

  • Streptococcus thermopilus
  • Enterococcus faecium
  • Lactococcus lactis
  • drożdżaki Saccharomyces boulardii

Probiotyki są przeciwwagą dla bakterii chorobotwórczych, wirusów i grzybów. Występują one naturalnie w przewodzie pokarmowym człowieka, jamie ustnej, a także na powierzchni skóry. Aby dodatkowo wzmocnić organizm, wykorzystuje się preparaty zawierające szczepy tych dobrych bakterii. 

Każdy z mikroorganizmów, uznawany za probiotyk musi posiadać udokumentowanie prozdrowotne. Szczepy żywych mikroorganizmów mogą być uznane za probiotyk dopiero, gdy:

  1. Łatwo kolonizują przewód pokarmowy, 
  2. Posiadają zdolność do przyczepiania się do nabłonka jelit, 
  3. Pozostają żywe podczas kontaktu z żółcią, 
  4. Nie wytwarzają toksycznych produktów, szkodliwych dla człowieka, 
  5. Wykazują korzystny wpływ na organizm, 
  6. Mają ustalony rodzaj oraz gatunek metodami genetycznymi, 
  7. Cechuje je odporność na niskie pH soku żołądkowego, 
  8. Charakteryzują się stabilnością oraz możliwością produkcji biomasy na wielką skalę.

Niektóre z bakterii występują również w produktach kiszonych tj. ogórki lub kapusta, a także w żywności fermentowanej – jogurcie i kefirze. Niemniej jednak nie można powiedzieć, że spożywanie tych produktów może zastąpić pełną suplementację. Nie każda pałeczka kwasu mlekowego jest probiotykiem i jeśli nie jest potwierdzona badaniami, nie mamy gwarancji jej skuteczności. Dodatkowo w pożywieniu znajdują się małe ilości mikroorganizmów i większość z nich może po prostu nie przetrwać drogi przez układ pokarmowy. Jeżeli więc zależy nam na właściwościach zdrowotnych probiotyków, to postawmy na suplementację. 

Kiedy stosuje się probiotyki? 

Żywe mikroorganizmy mają bardzo szerokie spektrum działania. Zapobiegają one infekcjom układu moczowego, wspomagają układ odpornościowy i trawienie. Wpływają także korzystnie przy leczeniu biegunek, stanów zapalnych przewodu pokarmowego, kolek, kamicy nerkowej czy chorób wątroby. Działanie zdrowotne probiotyków obejmuje również obniżanie cholesterolu, walkę z nadwagą, a także leczenie autyzmu. 

Jeżeli jesteś osobą, która zmaga się zaburzeniem mikroflory jelitowej oraz nawracającymi problemami jelitowymi i infekcjami, to szczególnie warto zainteresować się suplementacją probiotyczną. 

Jak stosować preparaty probiotyczne?

Bardzo często spotykamy się ze stwierdzeniem, że probiotyki należy przyjmować przed jedzeniem. Z drugiej strony bardzo popularne jest również przekonanie, że probiotyki należy spożywać wraz z jedzeniem. Jaka jest więc prawda? Wszystko zależy od rodzaju bakterii. Niektóre z nich wykazują większą skuteczność spożywane na pół godziny przed posiłkiem, a inne mają taką samą efektywność bez względu na, to kiedy były zażywane. Za każdym razem warto zajrzeć do ulotki, aby zapoznać się z zaleceniami producenta. 

Warto wspomnieć, że bakterie Lactobacillus łatwiej przetrwają w organizmie, gdy dostarczane są wraz z cukrem lub innymi węglowodanami, chroniącymi je w kwaśnym środowisku. 

Rodzaje probiotyków – jakie wybrać?

Na rynku dostępne są preparaty probiotyczne w różnych postaciach. Otrzymamy je w kapsułkach, kroplach, a także w tabletkach do ssania. Te w postaci stałej lepiej radzą sobie wśród kwasów i enzymów trawiennych, niezależnie od tego, kiedy je przyjmujemy. Bakterie Lactobacillus, Bifidobacterium i Enterococci dodatkowo wykazują większą odporność na kwas żołądkowy niż inne rodzaje bakterii. 

Preparaty z probiotykami możesz znaleźć w aptekach, a także w sklepach z suplementami. Warto jednak szczególnie zadbać o jakość przyjmowanych produktów oraz dostosować szczepy do konkretnych dolegliwości. Wśród preparatów dostępnych w naszym sklepie znajdziesz produkty sprawdzonych marek tj. LAB ONE SPORTBIOTIC czy SWANSON LACTOBACILLUS GASSERI. Są to cenione probiotyki przez wielu klientów, ze względu na zdecydowanie wysoką jakość oraz skuteczność. 

Jak sprawdzić, że kupiony przez nas preparat zawiera szczepy probiotyczne? Zwróćmy uwagę na opakowanie. Musi być na nim określony rodzaj bakterii, gatunek oraz szczep. Zazwyczaj jest on zapisywany w postaci dwóch nazw, występujących po sobie oraz ciągu liter i cyfr na końcu. Wybierajmy również preparaty, które zawierają co najmniej miliard żywych mikroorganizmów. 

Probiotyki dla sportowców

Probiotyki cieszą się bardzo dużym powodzeniem także wśród sportowców. Różne marki oferują specjalnie wyselekcjonowane szczepy bakterii, dedykowane osobom aktywnym. Charakteryzują je starannie dobrane mikroorganizmy, wspierające istotne obszary z punktu widzenia sportowców. Przede wszystkim sprzyjają one wzmocnieniu odporności oraz usprawnieniu trawienia. Wpływając korzystnie na system pokarmowy i barierę jelitową, ich zażywanie powoduje także lepsze wchłanianie minerałów, witamin, oraz aminokwasów. 

Dla sportowców bardzo ważne jest również to, że probiotyki mogą obniżać natężenie stanów zapalnych oraz uszkodzeń tkanki mięśniowej, mających miejsce po wymagającym treningu. Powoduje to szybszą regenerację mięśni oraz zmniejszenie dolegliwości bólowych. Suplementacja specyficznymi szczepami probiotycznymi oprócz tego, że może poprawić ogólną odpowiedź immunologiczną, to również zwiększana jest wydajność organizmu podczas treningów oraz udziału w zawodach. 

Przyjmowanie probiotyków ma także duże znaczenie w przypadku, gdy zależy Ci na ciągłości  treningów. Wszystkie choroby oraz infekcje mogą zakłócić systematyczność i spowodować przerwę. Aby nie dopuścić do przestoju w treningach, warto wspomóc swoje zdrowie probiotykiem. 

Kiedy probiotyki szkodzą?

Probiotyki u zdrowych osób nie powodują poważnych skutków ubocznych. Czasami mogą wystąpić wzdęcia lub gazy, które z czasem ulegają poprawie. Stosowanie probiotyków z antybiotykiem nie wiąże się z zagrożeniem. Ryzyko zakażenia się bakteriami probiotycznymi jest naprawdę niewielkie. Natomiast, jeżeli zażywasz inne leki albo suplementy, najlepiej będzie skonsultować to z lekarzem, gdyż probiotyki mogą obniżyć skuteczność niektórych z Twoich leków.