KUPS: sprawdź, co wiesz o sokach w kartonowych opakowaniach

soki w kartonach

„Właściwe odżywianie to także  sięganie po właściwe produkty na sklepowych półkach. Wśród artykułów spożywczych znajdziesz takie, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu i są świetnym uzupełnieniem zbilansowanej diety, której podstawą powinny być warzywa i owoce, spożywane w 5 porcjach. Jedną z nich może stanowić szklanka soku” – informuje Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych opiera się na warzywach i owocach, których dziennie powinniśmy spożywać min. 400 g. Prawdą jest, że jedną z pięciu zalecanych porcji może być szklanka soku (ok. 200 ml), co potwierdzają eksperci. „Czy dotyczy to także soku w kartonowym opakowaniu? Przekonaj się, co jest prawdą, a co mitem, i czy faktycznie warto sięgać po produkty ze sklepowych półek” – zachęca KUPS i odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dot. soków.

Sok w kartonowym opakowaniu zawiera konserwanty – FAKT CZY MIT?

MIT.  Jak widzisz na opakowaniu napis „sok”, masz pewność, że nie dodano do niego żadnych konserwantów. Przepisy prawa są po naszej, konsumentów, stronie – te produkty są wolne od chemicznych dodatków, więc spokojnie możemy po nie sięgać dla uzupełnienia codziennej dawki witamin i innych wartości odżywczych (KUPS powołuje się tu na Dyrektywę parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/WE z dnia 19 kwietnia 2012 r. odnosząca się do soków owocowych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lutego 2013 r.)

Sok poddany pasteryzacji nie ma żadnych wartości odżywczych – FAKT CZY MIT?

MIT.  Pasteryzacja uwalnia sok od drobnoustrojów i enzymów, które mogłyby doprowadzić do naturalnego procesu psucia. Dzięki temu sok pasteryzowany ma dłuższą datę przydatności bez użycia chemii, zawiera za to porównywalne wartości odżywcze, co owoce i warzywa, z których powstał. Przykładowo, szklanka soku pomidorowego to 25 proc. dziennego zapotrzebowania na potas, a szklanka soku marchwiowego pokrywa w całości zapotrzebowanie na prowitaminę A.

Pasteryzacja wpływa na przyswajalność niektórych składników odżywczych – FAKT CZY MIT?

FAKT. Świetnym przykładem jest likopen, charakteryzujący się właściwościami antyoksydacyjnymi. Jego biodostępność zwiększa się nawet 2-3-krotnie w pasteryzowanym soku pomidorowym. Dotyczy to także ß-kryptoksantyny, jednego z karotenoidów, której dostępność w 100% soku pomarańczowym zwiększa się nawet 5-krotnie w porównaniu z surowym owocem!

Opakowanie kartonowe chroni sok przed szkodliwością czynników zewnętrznych – FAKT CZY MIT?

FAKT. Soki rozlewane są do aseptycznych opakowań kartonowych.  Ich istotną cechą jest bardzo cienka i zupełnie bezpieczna aluminiowa warstwa wewnątrz opakowania, która stanowi realną ochronę przed światłem i tlenem, wpływającym niekorzystnie na trwałość produktów. Aluminium jednak nie styka się bezpośrednio z produktem, bo jest od niego oddzielona trwałą folią polietylową do kontaktu z żywnością. W skrócie – opakowanie kartonowe to skuteczna bariera mikrobiologiczna, dzięki której sok zachowuje wysoką jakość i wartości odżywcze.

Szklanka soku może stanowić jedną z 5 porcji warzyw i owoców – FAKT CZY MIT?

FAKT. Soki zawierają porównywalne wartości odżywcze do owoców i warzyw, z których powstają. Dodatkowo są wolne od wszelkiego rodzaju chemicznych dodatków, dlatego mogą stanowić uzupełnienie zbilansowanej diety.

Na sklepowych półkach można więc znaleźć produkty bogate w wartości odżywcze, wystarczy wiedzieć, czego szukać. Wskazówkami są zawsze etykiety, na których znajdziemy informację o składnikach, użytych do produkcji. Soki na przykład w kartonowych opakowaniach, ale i inne artykuły spożywcze bez konserwantów, są wygodnym sposobem na uzupełnienie codziennej diety w witaminy, mikro i makroelementy.