Trening funkcjonalny – wzmocnij core i zwiększ sprawność

trening funkcjonalny

Wyćwiczone i sprawne ciało, prawidłowa postawa oraz atrakcyjna sylwetka to marzenie niejednej osoby. Nie każdy wie, iż kluczem do osiągnięcia powyższych celów jest prawidłowo wykonany trening funkcjonalny. Na czym on polega i jakie są jego zalety?

Core Stability Exercises

Jednym z powodów braku odpowiedniej mobilności ciała jest równoczesny brak jego stabilności. Z czego może on wynikać? Głównej przyczyny należy szukać w nieprawidłowej kolejności uruchamiania grup mięśniowych podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych. Wiele z nich nie angażuje we właściwy sposób mięśni głębokich a jedynie te powierzchniowe. Zaniedbanie to może prowadzić chociażby do problemów przeciążeniowych, powodujących liczne kontuzje. Jak się uchronić przed kłopotliwymi następstwami owej dysfunkcji?

Kluczem do sukcesu okażą się tak zwane Core Stability Exercises czyli ćwiczenia mięśni głębokich bądź inaczej ćwiczenia stabilności centralnej. Na czym one polegają? Ćwiczenia te wykonywane są w celu wzmocnienia otaczającego tułów gorsetu mięśniowego, który to odpowiedzialny jest za podstawowe ruchy i sprawność każdego człowieka. Ponadto mięśnie głębokie odpowiadają za utrzymanie wzorowej postawy ciała oraz znaczne odciążenie kręgosłupa.

Core – co to oznacza?

Co kryje się pod zagadkowym pojęciem core? Dosłowne tłumaczenie z języka angielskiego wskazuje na rdzeń bądź jądro. Trenerzy czy fizjoterapeuci posługujący się owym sformułowaniem, mają na myśli ważne mięśnie tworzące tak zwany gorset mięśniowy naszego ciała. Składa się on z następujących grup mięśniowych:

  • mięsień poprzeczny brzucha,
  • przepona,
  • mięśnie dna miednicy,
  • mięsień wielodzielny grzbietu.

Ćwiczenia ukierunkowane na wzmocnienie core nie tylko poprawią naszą sprawność ruchową ale także wspomogą rehabilitację, uchronią przed niebezpiecznymi kontuzjami oraz zwiększą osiągi, siłę i wytrzymałość.

Jak zbudować silny core?

Zbudowanie silnego gorsetu mięśniowego wymaga wykonywania ćwiczeń obejmujących wszystkie trzy płaszczyzny ruchu: strzałkową, czołową i złożoną. Ćwiczenia te angażują do pracy nie tylko mięśnie powierzchniowe ale także te skryte znacznie głębiej. Idealnym rodzajem treningu, zapewniającym pracę owych mięśni, jest trening funkcjonalny. Owy rodzaj aktywności zakłada wykonywanie ćwiczeń imitujących ruchy zaczerpnięte z codziennego życia ze znacznie większą częstotliwością i intensywnością. Jakie są największe zalety treningu funkcjonalnego?

Zalety treningu funkcjonalnego

Prawidłowo przeprowadzone ćwiczenia pozwalają zadbać o dobrą kondycję, zdrowie i lepszą wydolność organizmu. Wytrenowane mięśnie głębokie odpowiadają również za utrzymanie właściwej postawy ciała i znaczne odciążenie kręgosłupa. Przyczynia się to do poprawy komfortu życia oraz zmniejszenia ryzyka kontuzji do absolutnego minimum. Pożądanym „skutkiem ubocznym” wykonywania ćwiczeń stabilności centralnej jest spalenie niechcianej tkanki tłuszczowej i wypracowanie atrakcyjnej sylwetki. Trening funkcjonalny nie należy do aktywności wpływających na znaczną rozbudowę masy i zwiększenie siły mięśni. Jego wpływ jest jednak bardzo szeroki. Trening mięśni głębokich wspomaga:

  • zwiększenie sprawności, gibkości i koordynacji ruchowej,
  • zminimalizowanie ryzyka kontuzji,
  • poprawę wydolności,
  • prawidłowy metabolizm,
  • wyrzeźbienie mięśni,
  • redukcję tkanki tłuszczowej.

Nasuwa się więc wniosek, iż trening funkcjonalny mający na celu wzmocnienie core i zwiększenie ogólnej sprawności organizmu to świetna forma ćwiczeń dla osób w każdym wieku.

Chcesz dowiedzieć się więcej o treningu funkcjonalnym? Odwiedź stronę trenera personalnego adrianbugno.pl.