Zaczynasz biegać? Nie przegap tych porad

bieganie porady

Jeśli planujesz rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem, warto najpierw poznać kilka podstawowych wskazówek. Sprawi to, że sport ten stanie się przyjemnością i przyniesie satysfakcję – a nie kłopoty. 

Odwiedź doktora
Niezależnie od wieku, przed rozpoczęciem uprawiania każdej dyscypliny sportu – najlepiej odwiedzić lekarza, który sprawdzi stan organizmu i zleci podstawowe badania takie jak morfologia, czy EKG. Bieganie jest łatwo dostępną i popularną dyscypliną sportu – jednak nie każdy może sobie pozwolić na jej uprawianie, a lekarz może wręcz zalecić inne formy wysiłku fizycznego – np. pływanie, czy jazdę na rowerze. Zanim więc zainwestujesz czas i pieniądze w bieganie dobrze jest mieć pewność, że to dyscyplina dla Ciebie.

Spiesz się powoli
Biegnie to dla organizmu bardzo wymagająca czynność. Zanim rzucisz się w wir uczestnictwa w maratonach – stopniowo przygotowuj swój organizm do tak dużego wysiłku. Najlepiej zacząć od marszobiegów, na które składają się krótkie odcinki marszu i biegu. Im Twoja kondycja będzie lepsza – tym bardziej skracaj odcinki marszobiegów, na rzecz biegania aż w końcu wyeliminujesz marsz. W ten sposób poprawisz kondycję, przygotujesz organizm do intensywnego wysiłku i ograniczysz ryzyko wystąpienia kontuzji.

Planowanie to podstawa
Dobrze zaplanowane treningi są podstawą sukcesu każdego biegacza. Najlepiej opracować plan treningowy przy współpracy z trenerem, który oceni naszą kondycję, nauczy robić rozgrzewki oraz rozpisze plan treningowy dostosowany do naszych możliwości fizycznych, oraz czasowych. Często bywa tak, że narzucamy sobie zbyt ambitne cele treningowe, których nie jesteśmy w stanie zrealizować ze względu na inne obowiązki życiowe, takie jak praca czy rodzina. W rezultacie planu nie udaje nam się zrealizować, a my się zniechęcamy do dalszych treningów. Dlatego opracowując plan treningowy, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie aspekty: kondycję, możliwości czasowe, a nawet pogodę i powoli go realizować nie zrażając się małymi niepowodzeniami np. infekcją wirusową, po bieganiu w deszczu, czy odciskiem na palcu, który uniemożliwi nam trenowanie przez krótki czas.

Sprawdzaj efekty
Nic tak nie cieszy, jak dobrze zrealizowane plany. Dlatego monitorowanie wyników naszych treningów jest jednym z najskuteczniejszych sposób na podtrzymywanie motywacji do biegania. Możemy zapisywać je ręcznie albo zrobi to za nas aplikacja. Na początku będziemy przemierzać krótkie dystanse, ale z czasem zaczną się wydłużać i patrząc na te wyniki z perspektywy czasu, będziemy obserwować znaczącą poprawę. Dzięki temu zdamy sobie sprawę z dotychczasowych osiągnięć, a to na pewno zmotywuje nas do dalszych treningów.

Rozgrzewka to podstawa
Każdy trening powinniśmy zacząć od rozgrzewki. To bardzo ważne czynności, które uchronią nas przed naciągnięciem mięśni, czy kontuzjami. Poprawią też komfort życia po treningach, zapobiegając tymczasowym, ale jednak dokuczliwym bólom mięśni. Z kolei po treningu bardzo ważne jest rozciągnie, które powinno składać się z serii ćwiczeń. Zarówno etapu rozgrzewki, jak i rozciągania najlepiej nauczyć się też od profesjonalnego trenera, który skoryguje też nasze ewentualne błędy przy wykonywaniu ćwiczeń.

Biegaj ubezpieczony
Sport to oczywiście zdrowie, jednak gabinety ortopedyczne pełne są osób, które doznały kontuzji w wyniku biegania. Kontuzje to jednak nie tylko wizyty lekarskie, ale też kosztowna rehabilitacja. Dlatego już na początku warto zainwestować w dobrą polisę ubezpieczeniową. Na rynku dostępne są różne opcje takich polis – zarówno dla osób uprawiających ten sport amatorsko, jak i bardziej profesjonalnie.  Oferuje je przykładowo firma ubezpieczeniowa TU Europa. W ramach ubezpieczenia dla biegaczy Run&Fun możemy liczyć na zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji do 3 tys. zł oraz zwrot kosztów opłaconych imprez biegowych – jeżeli w wyniku kontuzji nie będziemy mogli wziąć w nich udziału do wysokości 300 zł. Z kolei dla osób bardziej profesjonalnie podchodzących do biegania dostępne są szersze ubezpieczenia nnw. Zapewniają one zwrot kosztów leczenia i ratownictwa za granicą. Polisa NNW zapewnia również odszkodowanie w przypadku uszczerbku na zdrowiu w wyniki nieszczęśliwego wypadku. Zakres ubezpieczenia nnw może obejmować ponadto zwrot kosztów za udział w imprezie sportowej, czy kosztów rehabilitacji. Ubezpieczenie można wykupić na kilka miesięcy – podczas których zamierzamy biegać bardziej intensywnie lub na dłuższy czas.  Koszt takiej polisy obliczany jest dla każdej osoby indywidualnie.

W grupie raźniej
Choć biegnie to sport na indywidualistów i jego bezsprzecznym plusem jest to, że do uprawiania tej dyscypliny sportu nie jest konieczne zaangażowanie innych osób (w przeciwieństwie np. do tenisa, czy sportów grupowych takich jak piłka nożna, czy koszykówka) – na pewno łatwiej będzie się nam biegało w towarzystwie. Obecność innych osób jest z reguły motywująca – zarówno jeżeli chodzi o zaangażowanie do wyjścia z domu, jak i podczas samego treningu. Nie bez znaczenia jest tu również aspekt bezpieczeństwa – szczególnie w przypadku kobiet bieganie w grupie jest wręcz wskazane. Jeżeli wśród znajomych nie możemy znaleźć kompana do biegania – w celu znalezienia odpowiedniej osoby możemy zapisać się do grup sportowych w naszej okolicy lub znaleźć taką grupę poprzez fora, czy grupy na Facebooku.