Erytrytol – co warto o nim wiedzieć

erytrytol

Erytrytol (erytrol) jest jednym z najczęściej wybieranych niskokalorycznych zamienników cukru przez osoby zmagające się z problemem cukrzycy oraz nadwagi i otyłości. Swoim smakiem i wyglądem przypomina tradycyjny cukier. Niemniej jednak, znacząco się od niego różni pod względem właściwości zdrowotnych. Jest niskokaloryczny i sprzyja zachowaniu zdrowia jamy ustnej. Co jeszcze warto wiedzieć na temat erytrytolu?

Erytrytol  – co to jest?

Erytrytol, podobnie jak ksylitol oraz mannitol, należy do grupy alkoholi cukrowych (tak zwanych polioli). Niniejszy związek chemiczny odznacza się niską zawartością kaloryczną oraz niskim indeksem glikemicznym. Oznacza to, iż nie podnosi on w sposób gwałtowny poziomu glukozy we krwi. Erytrytol naturalnie występuje zarówno w niektórych owocach (na przykład, w gruszkach lub winogronach), jak i pyłkach kwiatów, grzybach, owocach morza, algach morskich, porostach oraz w napojach podlegających procesowi fermentacji (np. w winie). Niniejszy produkt pozyskiwany jest na drodze syntetyzacji drożdży z gliceryny odpadowej.

Erytrol, dostępny w dobrych sklepach ze zdrową żywnością, sklepach internetowych, np. cosdlazdrowia.pl, oraz w niektórych supermarketach, zarówno swoim smakiem, jak i wyglądem przypomina tradycyjny cukier spożywczy. Niemniej jednak, charakteryzuje się on nieco mniejszą słodkością. Szacuje się, iż zapewnia on słodycz cukru w około 60%, a nawet 70%. Warto również wiedzieć, iż spożycie niniejszego produktu pozostawia w jamie ustnej przyjemne i delikatne uczucie chłodu.

Właściwości zdrowotne erytrytolu

Erytrytol nie jest syntetyzowany przez ludzki organizm, co oznacza, że jest z niego wydalany wraz z moczem w niezmienionej formie. Dlatego też, jego spożycie nie wywołuje żadnych efektów niepożądanych w obrębie układu pokarmowego. Warto również wiedzieć, iż erytrytol, ze względu na zbliżony smak oraz słodkość do tradycyjnego cukru, może stanowić cenny element w profilaktyce próchnicy dziecięcej, jak i osób dorosłych. Dodatkowo, erytrytol wykazuje działanie antyoksydacyjne. Oznacza to, iż jest on odpowiedzialny za ochronę organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Erytrytol – przeciwwskazania i skutki uboczne

Liczne badania naukowe dowodzą, iż erytrytol nie jest szkodliwy dla zdrowia. Niniejszą tezę potwierdza Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Ponadto, w odróżnieniu od innych słodzików, w przypadku erytrytolu nie było konieczności ustalania maksymalnej dziennej dawki spożycia. Niemniej jednak, u niektórych osób spożywanie erytrytolu w NADMIERNYCH ilościach może doprowadzić do wywołania określonych objawów niepożądanych, takich jak:

  • bóle brzucha;
  • wzdęcia brzucha oraz nieprzyjemne gazy;
  • biegunka i rozwolnienie.

Powstawanie powyższych objawów uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji oraz wrażliwości organizmu. Nie istnieją żadne wyraźne przeciwwskazania dotyczące spożywania erytrytolu zarówno przez dzieci, jak i kobiety karmiące piersią i znajdujące się w okresie ciąży.

Erytrytol – kalorie

Erytrytol posiada zaledwie od 0,2 do 0,4 kcal na 1 g produktu. Dla porównania, 1 g cukru zawiera w sobie aż 4 kalorie. W związku z tym, erytrytol może stanowić cenne wsparcie dla osób, które starają się pozbyć nadmiaru zbędnych kilogramów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.