Piłka nożna skutecznym lekiem na nadciśnienie?

piłka nożna nadciśnienie

Trening piłki nożnej pod względem zwiększonej wydolności tlenowej jest tak skuteczny jak trening interwałowy wysokiej intensywności (HIIT). Dzięki temu wpływa na obniżenie nawet o 50 proc. ryzyka zachorowania na choroby układu krwionośnego i może znacznie przedłużyć długość życia. Badania potwierdzają, że regularna gra w piłkę nożną przekłada się na pozytywne wyniki w przypadku nadciśnienia tętniczego.

Z metaanalizy przeprowadzonej przez naukowców z Uniwersytetu Południowej Danii i Uniwersytetu w Niszu (Serbia) wynika, że godzinny trening piłki nożnej praktykowany dwa razy w tygodniu wiąże się przeciętnie ze wzrostem poboru tlenu o 3,51 ml/kg/min i wysokości skoku o 2,3 cm oraz zmniejszeniem masy ciała o 1,72 kg, cholesterolu LDL o 0.21 mmol/l i tętna spoczynkowego o 6 uderzeń na minutę (taki wynik porównawczy odnotowano w okresie od 3 do 6 miesięcy w odniesieniu do grupy pasywnej, grupy uprawiającej jogging o umiarkowanym stopniu intensywności i grupie poddanej treningowi siłowemu).

Nie jest niczym odkrywczym, że aktywność fizyczna jest sprzymierzeńcem w walce z wieloma chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nadciśnienie, cukrzyca typu 2, osteoporoza, i istotnym czynnikiem wydłużającym długość życia. Jak wynika z badań naukowych, rekreacyjna gra w piłkę nożną jest niezwykle korzystna dla zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej.

Analiza sporządzona na podstawie systematycznej kontroli uczestników programu wykazuje, że amatorska, regularna gra w piłę przynosi nad wyraz pożądane efekty u osób z nadciśnieniem. Osoby te uzyskały bardzo zadowalające wyniki zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego ciśnienia krwi, w porównaniu do osób nieaktywnych.

Jednocześnie okazało się, że rekreacyjna gra w piłkę nożną ma również dobry wpływ na spadek masy ciała w przypadku nadwagi i obniżenie poziomu cholesterolu, co często idzie w parze. O ile popularne formy treningów, takie jak bieganie wytrzymałościowe lub trening interwałowy czy siłowy, mają dobry wpływ na wydolność sercowo-naczyniową, metaboliczną i mięśniowo-szkieletową, o tyle piłka nożna jest aktywnością fizyczną, której spectrum działania jest znacznie szersze. Ostatnia dekada przynosi liczne dowody na to, że rekreacyjna gra w piłkę nożną jest treningiem wielotorowym, przekładającym się na różne korzyści zdrowotne.

Dzieje się tak, ponieważ trening piłki nożnej obejmuje wiele elementów treningu siłowego, łącznie z biegami o wysokiej intensywności i innymi rodzajami aktywności, takimi jak drybling, strzały, skoki. Wystarczy 60-minutowa sesja dwa razy w tygodniu, aby znacznie poprawić kondycję, a przede wszystkim wyniki zdrowotne. Szczególnie dotyczy to mężczyzn w średnim wieku, zwłaszcza tych zmagających się ze wspomnianymi schorzeniami. Odnotowano przypadki potwierdzające pozytywny wpływ piłki nożnej na czynność serca, wydolność fizyczną, gęstość mineralną i masę kości, wydolność sercowo-oddechową.

Milanović i jego współpracownicy podjęli się metaanalizy kilkunastu badań i na tej podstawie stwierdzili, że rekreacyjna piłka nożna zapewnia dużą poprawę maksymalnego zużycia tlenu w porównaniu do treningu siłowego i kontroli osób nieaktywnych. Wykazano również znaczący wpływ piłki nożnej na maksymalne zużycie tlenu oraz tętno spoczynkowe w porównaniu z kontrolą osób pozbawionych wysiłku fizycznego.

Badania naukowe – nawet z perspektywy sceptyków – mają w sobie sporo prawdy. Warto więc pożyczyć od syna piłkę i parę razy w tygodniu pójść z kolegami na boisko. Jeśli nie dla zdrowia, to przynajmniej dla przyjemności. Wówczas poprawa zdrowia może być zaskakującym skutkiem ubocznym.