Styl życia braci Rodzeń – jak schudnąć i pozbyć się wielu chorób?

Keto

Dieta niskowęglowodanowa, ze względu na wyjątkową skuteczność cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością. Podstawową zasadą tej diety jest ograniczenie spożywania węglowodanów do 50 gram na dobę, często nawet do 20 gram. Ten styl żywienia pozwala na wprowadzenie organizmu w stan ketozy, co skutkuje efektywnym spalaniem tkanki tłuszczowej.

Dieta czy styl życia?

Popularni w ostatnim czasie w Polsce lekarze, bracia Rodzeń nazywają dietę niskowęglowodanową stylem życia. W licznych publikacjach szeroko przedstawiają ów styl żywienia, tłumacząc, że jest to najzdrowszy sposób dostarczania do organizmu energii, a nade wszystko pozwala pozbyć się wielu problemów zdrowotnych. Podkreślają niejednokrotnie, że aby zdrowo żyć, warto pewne zasady wprowadzić na stałe, a nie tylko na czas redukcji masy ciała.

Keto w wersji braci Rodzeń – podstawowe zasady

Zarówno w klasycznej wersji keto, jak i w tej, którą proponują wyżej wspomniani lekarze chodzi przede wszystkim o wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Klasyczna wersja jest bardziej rygorystyczna, jeśli chodzi o ilość spożywanych węglowodanów. Atutem stylu braci Rodzeń jest fakt, że możemy pozwolić sobie na nieco więcej. Wersja klasyczna zakłada, że z węglowodany powinny stanowić 5% spożywanej energii, zaś tłuszcze aż 70%. Jak się okazuje, dla uzyskania pozytywnych efektów nie trzeba się aż tak poświęcać. Najprościej ujmując, węglowodany powinny stanowić nie więcej jak 50 gram na dobę, natomiast głównym składnikiem diety powinno być białko. Wcale nie musimy „zalewać” się tłuszczem. Powinien on stanowić jedynie uzupełnienie diety i doprowadzić do uczucia sytości.

Co jemy, a czego unikamy na keto?

Osoby, które decydują się na zmianę stylu życia na keto, początkowo obawiają się, jak wytrzymają bez chleba, ziemniaków, kasz, ryżu, makaronów, mąki czy słodyczy. Są to produkty, których powinniśmy unikać. Mamy co prawda do dyspozycji 50 gram węglowodanów na dobę, jednak zaleca się, by pozyskiwać je głównie z warzyw.

Do podstawowej bazy produktów zalecanych na keto zalicza się:

  • mięso;
  • nabiał;
  • orzechy;
  • nasiona;
  • oleje;
  • jaja;
  • warzywa – najlepiej zielone;
  • jagody

Trudne początki – jak przetrwać pierwsze dni?

Radykalna zmiana sposobu żywienia jest dla organizmu ogromnym szokiem. Potrzeba czasu, by organizm nauczył się funkcjonować i czerpać energię z białek i tłuszczy. Szczególnie ciężko może być osobom, których podstawą żywienia do tej pory były węglowodany. Warto jednak przetrwać ten okres adaptacji, by w późniejszym okresie cieszyć się doskonałym samopoczuciem.

Początkowo mogą pojawić się objawy takie jak:

  • wzmożona chęć sięgania po węglowodany;
  • głód;
  • zmęczenie i apatia;
  • bóle głowy;
  • zaparcia lub biegunki;
  • suchość w jamie ustnej;

Ważne: Szczególnie w okresie adaptacji organizmu do ketozy istotna jest suplementacja magnezu, potasu i sodu.

Trudno dokładnie określić, ile trwa okres adaptacji. Jest to uzależnione od indywidualnych predyspozycji organizmu. Są osoby, które zaadaptują się do ketozy w tydzień, innym zajmie to 3 lub 4 tygodnie. Można wykorzystać dostępne metody mierzenia ciał ketonowych, m.in. badanie moczu i badanie krwi. Najczęściej jednak sami odczujemy, że nasz organizm przestawił się na korzystanie z ciał ketonowych.

Ketoza – co się zmienia?

Gdy wejdziemy już w stan ketozy, nasze samopoczucie ulegnie znacznej poprawie. Doświadczymy o wiele większej energii, a co ważne dla wielu osób – zniknie uczucie głodu. Osoby będące w ketozie najczęściej spożywają 2 posiłki dziennie. Zdarza się także, że 1 posiłek jest wystarczający. Dzięki temu, że zanika chęć częstego dostarczania pożywienia do organizmu, bardzo często łączy się dietę ketogeniczną z IF (Intermittent Fasting), czyli postem przerywanym. W dużym uproszczeniu polega to na okresach postu stosowanych naprzemiennie z okresami, w których przyjmujemy pokarmy. Początkowo najczęściej wygląda to tak, że 16 godzin pościmy, a okno żywieniowe trwa przez 8 godzin. Z czasem osoby będące na keto znacznie skracają czas okna żywieniowego.

Schudnę – ale co jeszcze?

Dieta ketogeniczna pozwala szybko pozbyć się zbędnych kilogramów, jednak nie jest to jej jedyna zaleta. Sposób żywienia oferowany przez braci Rodzeń pomaga pozbyć się wielu chorób, Zalicza się do nich m.in.:

  • insulinooporność;
  • stłuszczenie wątroby;
  • cukrzyca typu 2;
  • zmniejszenie ilości napadów padaczkowych

Brzmi ciekawie? Zachęcamy do zapoznania się z licznymi publikacjami lekarzy – braci Rodzeń. Dzielą się wiedzą na youtubie, facebooku czy instagramie. Zmotywowali już setki Polaków do zmiany stylu życia. Może Ty będziesz następny?

Zacznij już dziś

Jeżeli walczysz z nadwagą, Twoje wyniki są dalekie od normy bądź przewlekle chorujesz, daj sobie szansę i przyjrzyj się bliżej temu, o czym mówią i piszą bracia Rodzeń. Ciężko jest wystartować, często odkładamy zmiany na potem. Czas i tak upłynie, a jeśli już dziś zadbamy o własne zdrowie, to prawdopodobnie całkiem niedługo nasz organizm odwdzięczy się wspaniałym samopoczuciem i lepszą sylwetką. Jak mawiają bracia – można pięknie żyć. Trzeba tylko ruszyć z miejsca.

Kamila Em.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.