trening w domu

Trening w domu? Dla chcącego nic trudnego

Opublikowano: 24 listopada 2017

Choć amatorów chodzenia, gimnastyki czy biegania w deszczu lub śniegu nie brakuje, pogoda w okresie jesienno-zimowym wielu odstrasza przed treningami na świeżym powietrzu czy wycieczkami na siłownię. Ćwiczyć można jednak także w domu. Podpowiadamy, jaki skompletować sprzęt i jak się motywować. 

Gdy za oknem robi się coraz zimniej, to wiele osób na nowo docenia możliwości, jakie stwarza organizowanie sobie treningu w domowym zaciszu. Choć w mieszkaniu czy domu trudno uzyskać tak profesjonalne i znakomite warunki, jak w klubie fitness, to przy odrobinie dobrych chęci i wolnego miejsca można pokusić się o takie wyposażenie domowego miejsca treningowego, by zrobić efektywny trening. Co powinno i może się w nim znaleźć?

Wersja budżetowa wyposażenia domowej siłowni
Mając do dyspozycji ograniczoną ilość miejsca i  – załóżmy – że także niezbyt obszerny budżet, przy planowaniu treningów w domu można zastosować “plan minimum” – czyli skorzystać z jak najbardziej funkcjonalnych elementów.

  • Hantle: komplet ciężarków nie zajmie wiele miejsca, a zapewni sporo możliwości treningowych. Jeśli zamierza z nich korzystać więcej osób, warto wybrać zestaw o różnych gabarytach i zróżnicowanej wadze albo sięgnąć po model z regulacją obciążenia.
  • Drążek do podciągania: można zawiesić go na ścianie, suficie lub w obrębie otworu drzwiowego. To znakomity element do ćwiczeń w domu, który posłuży w utrzymaniu dobrej kondycji oraz wzmacnianiu mięśni ramion i klatki piersiowej.
  • Mata do ćwiczeń: jest mobilna i składana i przydaje się nie tylko paniom trenującym fitness. Na macie można wykonywać brzuszki, wymachy, pompki i szereg innych ćwiczeń, a po treningu wystarczy zwinąć ją i schować.
  • Skakanka: polecana do mieszkań i domów, w których jest nieco więcej wolnej przestrzeni. Ćwiczenia na skakance pozwalają pracować nad mięśniami nóg i redukcją wagi, wspierają trening cardio i ogólnorozwojowy.

Trening w domu: wyposażenie dodatkowe
Jeśli tylko ilość miejsca i zasobność portfela na to pozwala, wersję budżetową wyposażenia domowej siłowni warto uzupełnić o:

  • Ławkę do ćwiczeń: absolutna konieczność do męskich ćwiczeń siłowych, do ćwiczeń ze sztangą, ale także do brzuszków i wielu innych działań.
  • Sztangę: najlepiej ze stojakiem na obciążenie i akcesoria.

Powyższe elementy wyposażenia mogą posłużyć do stworzenia w domu namiastki prawdziwej siłowni, szczególnie dla mężczyzn. Jeśli szukamy czegoś bardziej uniwersalnego, z czego skorzystają zarówno panowie, jak i panie, warto rozważyć treningi na sprzętach fitness: orbitreku, rowerku lub wioślarzu. Szeroki wybór sprzętu oraz akcesoriów fitness można znaleźć w wielu sklepach online. My polecamy np. sklep online Presto należący do Grupy Morele.net, który oferuje nie tylko sprzęty treningowe i fitness, ale także wiele innych dodatków sportowych i akcesoriów turystycznych; ma całkiem atrakcyjne ceny i tzw. “netpunkty” w 18. miastach w Polsce, gdzie można zamówiony online towar odebrać osobiście.

Jak trenować w domowym zaciszu?
Wiele osób, które decydują się na treningi w domu, w pojedynkę lub w gronie najbliższych, często narzeka na poniższe kwestie:

  • Słomiany zapał i brak motywacji: to problem, który dotyczy wielu osób, ale można radzić sobie z nim na wiele sposobów. Motywacją może być chęć zmieszczenia się w stare spodnie, zaimponowania najbliższym lub osiągnięcie upragnionej „kratki” na brzuchu. Jeśli do tej pory trenowaliśmy na siłowni, to powinniśmy poradzić sobie z narzuceniem samemu sobie dyscypliny i egzekwowaniu od samego siebie określonych wyników. Jeśli jesteśmy początkujący, warto poprosić kogoś bliskiego o wsparcie i kontrolowanie postępów, zainstalować motywującą aplikację treningową, zacząć prowadzić dziennik treningowy online i działać w ten sposób, by skłonić się do działania i nie odkładać pracy nad ciałem na potem.
  • Trudności z opracowaniem planu treningowego: o ile osoby trenujące wcześniej na siłowni pod okiem trenera mają ułatwioną sytuację, o tyle początkujący mogą rozważyć wykupienie kilku godzin z trenem personalnym lub skorzystanie z gotowych planów treningowych, jakie można znaleźć w publikacjach sportowych czy też na blogach tematycznych.

Częstotliwość i długotrwałość treningów w domu zasadniczo nie powinna różnić się od tych, które praktykuje się na siłowni czy w klubach fitness. Należy pamiętać o tym, że mięśnie potrzebują wyzwań i obciążeń, ale też czasu na regenerację i odpoczynek. Bardzo istotna jest także odpowiednia dieta i nawadnianie organizmu podczas treningu, szczególnie siłowego.

Nawet ćwicząc w domu, można skusić się na odżywki i suplementy diety dla sportowców, a przy tym warto pamiętać o własnym bezpieczeństwie i wygodzie i nie ćwiczyć w byle czym. Niestety to właśnie ćwiczenia w rozciągniętym dresie i starych butach albo nawet bez butów są prawdziwą plagą treningów domowych. O ile uczęszczając na siłownię lub do klubu fitness większość osób stawia na lepszej lub gorszej jakości strój sportowy, to w domu bywa z tym różnie. Tymczasem od elastycznego i wygodnego stroju zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo oraz efektywność treningów.

Do podnoszenia hantli, pompek, przysiadów, a nawet ćwiczeń na orbitreku lub bieżni nie potrzeba wiele miejsca. Wystarczy małe pomieszczenie lub fragment większego pokoju do zagospodarowania i odpowiednie środki, by stworzyć we własnym domu namiastkę profesjonalnej siłowni. Ćwiczenia w domowym zaciszu mają wiele zalet:

  • Jednorazowy wydatek, a można ćwiczyć do woli.
  • Prywatność i brak obserwatorów z zewnątrz – to dla wielu osób ogromny komfort.
  • W domowej siłowni zawsze jest dla nas miejsce i nikt nie zajmuje naszego sprzętu, no chyba, że inny domownik.
  • Możliwość trenowania bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze.

Trenowanie w domu to świetne rozwiązanie na czas jesienno-zimowy, ale też na cały rok. Jeśli ćwiczenia w domowym zaciszu przypadną nam do gustu, nic nie stoi na przeszkodzie, by wiosną nie odnawiać karnetu na siłownię i pozostać przy domowych sprzętach.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *