Dieta bezglutenowa – co jeść a czego unikać

Dieta bezglutenowa

Celiakia, choroba Duhringa czy alergia na gluten – w takich przypadkach odpada tradycyjna kuchnia i szybkie wrzucanie produktów do koszyka w markecie spożywczym. Nie wystarczy jednak jak sprawdzisz, czy np. mąka nie zawiera glutenu. Niektóre produkty, jak np. wędliny, maślanki smakowe czy płatki śniadaniowe mogą bowiem zawierać ukryty gluten. Jak więc stosować dietę bezglutenową i na co zwracać uwagę?

Nietolerancję na gluten zweryfikuj u lekarza!

Bóle brzucha, ospałość, afty i ciągłe zmęczenie – przyczyną tych dolegliwości może być wszędobylski gluten. Nie diagnozuj się jednak na podstawie informacji, zaczerpniętych z internetu. To lekarz musi ocenić, czy rzeczywiście konieczne jest wykluczenie glutenu i na jaki czas. Inaczej jest, jeśli uznałaś właśnie, że dieta bez glutenu jest zdrowsza i właśnie dlatego dla Ciebie idealna. W takim przypadku możesz jadłospis układać już dziś.

Jak rozpocząć dietę bezglutenową?

Przecież to bajecznie proste! Dwie kromki chleba bezglutenowego na śniadanie, szynka bez glutenu, do tego zielony ogórek i herbata. Na obiad kurczak bez glutenu, makaron z przekreślonym na opakowaniu kosem i sos również bez glutenu. Proste? Kiedy zaczniesz krzątać się po kuchni, szybko zrozumiesz, że nie. Nawet proszek do pieczenia może zawierać gluten. Mąka, która nie powinna zawierać glutenu, może być zwyczajnie nim zabrudzona. A mięso nie zawsze na etykiecie ma informację o tak zwanym glutenie ukrytym. Sklep ze zdrową żywnością z pewnością jest trafnym rozwiązaniem, nie zawsze masz go jednak po drodze i nie zawsze masz czas, do niego podjechać. Coraz więcej firm oferuje jednak catering dietetyczny. Tu będziesz mieć gwarancję, że wybierając posiłki, spożywasz produkty świeże i bez dodatku glutenu.

Jeśli dietę bezglutenową przyrządzasz u siebie w kuchni

Pamiętaj:

  • dieta bezglutenowa musi zawierać 4 – 5 zdrowych, zbilansowanych posiłków,
  • śniadanie zjedz do godziny po przebudzeniu,
  • pilnuj, by przerwy pomiędzy posiłkami nie były dłuższe niż 3 godziny,
  • ostatni posiłek przed snem skonsumuj na 2 godziny przed snem.

Posiłki komponuj ze świeżych produktów – dbaj by w Twojej diecie znalazło się sporo owoców i warzyw. Stawiaj na świeże mięsa, ryby i jajka. Unikaj produktów przetworzonych – te mogą zawierać dodatki zbożowe, a więc będą zawierać i gluten. Wyklucz więc gotowe ciasta, desery mleczne czy gotowe dania obiadowe, zwłaszcza jeśli nie masz czasu, na studiowanie etykiet.

Jakie produkty nie zawierają glutenu?

To dobre pytanie, zwłaszcza jeśli zamierzasz zrobić w popołudniowym ekspresie małe zakupy a głód tak się daje we znaki, że nie wiesz, gdzie wibruje głośniej – w Twoim brzuchu, czy to Twój telefon w torebce. Co kupić?

Produkty, które nie zawierają glutenu to m.in.:

  • ryż biały i brązowy,
  • gryka, proso, kukurydza,
  • quinoa,
  • pieczywo ze znakiem przekreślonego kłosa a więc bezglutenowe,
  • mleko świeże, maślanka, kefir, jogurt naturalny,
  • masło, smalec,
  • dżem,
  • wszystkie owoce i warzywa.

Z takich produktów z pewnością zmontujesz menu na cały dzień.

Czego unikać?

  • pszenicy, jęczmienia, żyta i orkiszu, a więc również mąki pszennej, płatków pszennych, kaszy manny czy kuskusu,
  • kasz błyskawicznych,
  • makaronu pszennego,
  • przetworów gotowych – np. pierogi, pyzy, kopytka,
  • ciastek, drożdżówek, bułek do hamburgerów,
  • bułki tartej,
  • kawy zbożowej,
  • jogurtów z ziarnami zbóż.

A co możesz zrobić, gdy nie masz na to czasu?

W każdej diecie mogą pojawić się małe grzeszki. Odchudzasz się, ale skusiłaś się na najlepsze lody w mieście – odpokutujesz to półgodzinnym treningiem na siłowni i znów wrócisz do żelaznych reguł. Może się zdarzyć, że w trakcie diety wegetariańskiej, skusisz się na soczystego hamburgera. Taka ochota Cię naszła! Wiesz, że nie powinnaś, ale raz na jakiś czas – serce i ciało wybaczą. W przypadku diety bezglutenowej jest jednak trochę inaczej. Jeśli się zagapisz albo co gorsza świadomie pochłoniesz wielkie ilości glutenu – odpokutujesz to złym samopoczuciem, ostrymi bólami brzucha czy swędzącą wysypką na ciele. Warto? Zdecydowanie nie. Jak utrzymać dyscyplinę? Możesz przygotować wcześniej posiłki, zaopatrując się w zdrowe produkty, przejść na dietę warzywno – owocową, zdecydowanie ubogą w gluten albo wybrać catering dietetyczny. Kucharze za Ciebie skomponują właściwe posiłki, zadbają o wyeliminowanie glutenu, a kurier dostarczy Ci pod Twoje drzwi odpowiednie porcje na cały dzień. Prawda, że o wiele prościej?