Naukowcy porównali trening interwałowy z innymi rodzajami ćwiczeń

trening interwałowy

Naukowcy z Federal University of Goias w Brazylii i z Uniwersytectu Solent w Southampton w Wielkiej Brytanii przeprowadzili badanie w celu sprawdzenia, czy trening interwałowy jest faktycznie najlepszą formą ćwiczeń dla osób, które chcą się odchudzić.

Zespół uczonych przeanalizował w tym celu dane z ponad 36 badań, które zostały opublikowane w „British Journal of Sports Medicine”. Ocenili łącznie 576 mężczyzn i 522 kobiety – informuje interia.pl. Wszyscy uczestnicy badania, w wieku od 10 do 70 lat, o różnych poziomach sprawności, ćwiczyli przez co najmniej cztery tygodnie. Jedni wykonywali trening interwałowy, inni dłuższe, umiarkowane treningi trwające od 30 do 45 minut.

Wnioski? Wszyscy uczestnicy stracili na wadze, bez względu na to, czy regularnie wykonywali trening interwałowy, czy też dłuższe, mniej intensywne ćwiczenia. Jednak ci, którzy wykonywali trening o wysokiej intensywności, osiągnęli o 28,5 proc. lepsze wyniki w kontekście zmniejszenia masy ciała niż osoby, które skupiły się na umiarkowanie intensywnym wysiłku.

Jak zauważa New York Times, na większość treningów interwałowych wystarczy mniej niż pół godziny (z rozgrzewką i odpoczynkiem), a forsowne części treningu są jeszcze krótsze. Czytamy ponadto, że zgodnie z badaniami treningi interwałowe mogą poprawiać wydolność tlenową, kontrolę poziomu cukru we krwi, ciśnienie i inne mierniki zdrowia i sprawności w tym samym lub większym zakresie niż standardowy trening wytrzymałościowy, taki jak szybki marsz lub bieganie, nawet jeśli te trwają dwa lub trzy razy dłużej od wysiłku interwałowego.

Trening interwałowy, zwany również HIIT (z ang. High Intensity Interval Training – trening przedziałowy o wysokiej intensywności) to trening polegający na przeplataniu krótkich okresów bardzo intensywnego wysiłku z krótkimi okresami umiarkowanego wysiłku. Typowy czas trwania całego treningu HIIT wynosi od kilkunastu do dwudziestu paru minut.

Badania na grupie przeciętnie wytrenowanych kobiet i mężczyzn wykazały wzrost wydolności tlenowej o ponad 100 proc. po zaledwie sześciu treningach interwałowych przeprowadzonych na przestrzeni dwóch tygodni (Burgomaster KA, Heigenhauser GJF, Gibala MJ, 2003, Skeletal muscle metabolic and performance adaptation after short sprint interval training (SIT)).

Eksperci radzą jednak, by w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów kompilować treningi aerobowe oraz siłowe – wówczas mamy największe szanse nie tylko na zredukowanie wagi, ale i na poprawę sylwetki i parametrów siłowych.

Źródło: interia pl, New York Times/sprawnypo40.pl