Jak wybrać dietę pudełkową?

Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa to wygodne rozwiązanie dla zapracowanych lub tych, którzy nie lubią gotować, a chcą odżywiać się w zdrowy sposób. Regularne spożywanie posiłków to jedna z podstaw prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak wybrać dietę pudełkową? Który wariant będzie najlepszy dla nas i naszego zdrowia? 

Kaloryczność posiłków

Wybór diety powinien być poprzedzony wywiadem żywieniowym z dietetykiem. Najczęściej do tego celu służy specjalny formularz, w którym umieszczany najważniejsze informacje, takie jak:

  • waga ciała
  • wzrost
  • tryb życia (siedzący, umiarkowany lub aktywny)
  • masa docelowa, którą chcemy osiągnąć

Na podstawie powyższych danych ustala się wymaganą kaloryczność posiłków. Posiłki w diecie pudełkowej z założenia są odpowiednio zbilansowane oraz dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Żeby rzeczywiście tak było, trzeba indywidualnie dostosować posiłek do klienta, dlatego nie należy kłamać w formularzu żywieniowym.

Jaka kaloryczność diety pudełkowej jest dla nas odpowiednia? To zależy! Jeżeli chcemy utrzymać wagę, nie możemy spożywać posiłków dostarczających więcej energii niż potrzebujemy. Z kolei jeśli naszym celem jest utrata nadprogramowych kilogramów, ważne jest utrzymanie deficytu kalorycznego, który wspomaga szybkie uzyskanie szczupłej sylwetki. Do wyboru mamy najczęściej dietę:

  • 1200kcal
  • 1500kcal
  • 1800kcal
  • 2000kcal
  • 2200kcal

Wybrana kaloryczność nie zależy jedynie od masy ciała, ale też od aktywności fizycznej. Osoby budujące masę mięśniową lub regularnie uprawiające sport, mają większe zapotrzebowanie na energię.

Dieta wykluczająca

Wybierając dietę pudełkową, warto zastanowić się, które produkty lubimy najbardziej, a jakich wolelibyśmy nie widzieć w swoich posiłkach oraz czy mamy specjalne wymagania żywieniowe, takie jak nietolerancja glutenu lub czy unikamy produktów odzwierzęcych. Jakie diety pudełkowego możemy wybrać i co najczęściej się w nich znajduje?

  • Normal – najbardziej standardowa z diet, która jest zróżnicowana i zawiera składniki różnego pochodzenia, czyli m.in mięso, owocwe morza, nabiał, ryby itp.
  • Vege – wegetariańska dieta pudełkowa. Pozbawiona produktów mięsnych, ale zawierająca jaja i nabiał.
  • Ketogeniczna – dostarczająca bardzo mało węglowodanów, ale za to dużo zdrowych tłuszczy. Odpowiednia dla osób na diecie ketogenicznej.
  • Activemove – stworzona dla sportowców, którzy muszą dostarczać organizmowi dużo białka do budowania siły fizycznej. Odpowiednia dla osób w trakcie intensywnych treningów.

Dieta w czasie choroby

Jeżeli chorujesz na hashimoto, cukrzycę, celiakię, insulinoodporność i inne choroby, które wymagają specjalnego odżywiania się, nie powinieneś wybierać standardowej diety pudełkowej. W takim przypadku należy zdecydować się na dietę medyczną, która uwzględnia zapotrzebowanie na wybrane składniki oraz eliminuje te, które mogą wpływać na zaostrzenie objawów choroby. Do wyboru mamy m.in:

  • Dietę o niskim IG – dedykowana osobom z insulinoodpornością, które powinny spożywać produkty o niskim indeksie glikemiczny.
  • Dietę bez glutenu – dla osób chorujących na celiakię lub nietolerujących glutenu.
  • Dietę bez laktozy lub nabiału – stworzona dla alergików, którzy nie mogą spożywać produktów z laktozą.

Artykuł powstał we współpracy z www.pracowniasmakucatering.pl