● Przygotuj się na wyzwanie życia, czyli jak trenować przed wspinaczką wysokogórską

wspinaczka wysokogórska

Wspinaczka wysokogórska to wyzwanie, które przyciąga wiele osób, które czują się na siłach by stawić czoło naturze. Tego rodzaju wspinaczka niewątpliwie wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego wymaga przygotowań. Oczywiście trzeba pamiętać o przygotowaniu odpowiedniego sprzętu, jednak nawet on na nic się nie zda, jeżeli nie zadbamy o najważniejsze wyposażenie, jakie posiadamy, czyli nasze ciało. Jak więc przygotować się fizycznie do tak dużego przedsięwzięcia? 

Aby zdobywać wysokie góry, trzeba wykazywać się oczywiście przede wszystkim wytrzymałością. Jeżeli nasz organizm odmówi nam posłuszeństwa, wspinaczka może okazać się w najlepszym przypadku okropną torturą, w najgorszym zaś zagrożeniem życia lub zdrowia. Jeżeli więc chcemy osiągnąć sukces w wspinaczce, musimy z jednej strony zadbać o rozwój techniki wspinaczkowej, z drugiej zaś o ogólne wyrabianie siły i kondycji.

Jak wyrobić siłę i kondycję?
Na pewno większość osób wstępnie stwierdzi, że jednym z najlepszych sposobów wyrabiania kondycji będzie bieganie. I rzeczywiście, uczestnictwo w maratonach na pewno pomoże w dużym stopniu poprawić wytrzymałość nóg. Pamiętajmy jednak, że bieganie po terenach miejskich nie jest idealnym przygotowaniem do górskich warunków, ponieważ maratony odbywają się na płaskim terenie, który jest bogaty w tlen. Nie przygotują nas do wchodzenia pod górę, spadku ciśnienia, konieczności noszenia plecaka oraz wyposażenia wspinacza i ciężkiego obuwia.

Stosując bieganie jako trening wytrzymałościowy, przygotujmy się na konieczność biegania po dłużej niż trzydzieści minut. Zaczynamy od treningów biegowych trwających kilkadziesiąt minut i z czasem staramy się dojść do kilku godzin – może się to wydawać sporym czasem, jednak pamiętajmy że końcowe ataki górskie mogą trwać po kilkanaście godzin. Jeżeli więc nie przygotujemy się na tak wymagającą próbę wytrzymałości, możemy srogo zawieść się na wynikach wspinaczki… Na pewno bieganie po płaskim terenie musi być uzupełniane biegami górskimi, a szczególnie uczestnictwem w zawodach, które daje niesamowitą motywację.

Pamiętajmy też o ogólnym treningu siłowym. Nie chodzi tutaj jednak o podnoszenie ogromnych ciężarów – ważniejsza jest raczej ilość powtórzeń. Doskonałym treningiem siłowym, który doskonale wpływa również na wytrzymałość jest squash. Jest to ćwiczenie, które naprawdę sporo wyciska z organizmu i pozwala wyrobić niesamowitą kondycję.

Uzbrójmy się w cierpliwość
Oczywiście niezbędnym przygotowaniem przed wspinaczką wysokogórską będą treningi trekkingowe po polskich górach. Tutaj istotna jest cierpliwość – nie ma co się spodziewać, że będziemy w stanie atakować duże wysokości od razu. Trzeba będzie przygotować się na mozolne wyrabianie umiejętności.

Nie może zabraknąć również treningów na ściance, które pozwolą na wyrobienie techniki wspinaczkowej. Warto zakupić karnet na boulderownię, gdzie w ćwiczeniach będzie towarzyszył nam profesjonalny trener. Regularne ćwiczenia na pewno pozwolą nam wyrobić wytrzymałość i technikę, dzięki czemu przygotujemy się na cały szereg sytuacji związanych z wysokogórską wspinaczką.

Dziękujemy stronie elcap.pl za pomoc w przygotowaniu artykułu.

Dodaj komentarz